علی اصغر سعیدی؛ فاطمه قران کیش
چکیده
چکیده هدف پژوهش حاضر دستیابی به میزان طرح مقولات سیاست اجتماعی در کتاب های درسی، نوع شناختی که این کتب از سیاست اجتماعی به دانشآموزان میدهند و پاسخدهی به این سؤال است که چه اصول و رهیافتی رسمی از سیاست اجتماعی در این کتابها وجود دارد. بدین منظور، به تحلیل محتوای کتابهای فارسی دوره ابتدایی به لحاظ مقولات سیاست اجتماعی ...
بیشتر
چکیده هدف پژوهش حاضر دستیابی به میزان طرح مقولات سیاست اجتماعی در کتاب های درسی، نوع شناختی که این کتب از سیاست اجتماعی به دانشآموزان میدهند و پاسخدهی به این سؤال است که چه اصول و رهیافتی رسمی از سیاست اجتماعی در این کتابها وجود دارد. بدین منظور، به تحلیل محتوای کتابهای فارسی دوره ابتدایی به لحاظ مقولات سیاست اجتماعی و میزان ارتباط آنها با گروههای هدف و نهاد اجتماعی خانواده پرداخته شده است. برای اعتباربخشی به کار ، تمام کتابهای راهنمای معلم (فارسی) سالهای اول تا پنجم ابتدایی بررسی دقیق شدهاند. بر اساس یافتههای تحقیق، در کتابهای فارسی ابتدایی، فصولی با عناوین نهادها، بهداشت، دانشمندان و محیط زیست توانستهاند به نهاد خانواده، مدرسه و موضوعات آموزشی، بهداشتی و برخی مسائل مرتبط با محیط زیست بپردازند؛ اما دربارۀ سیاست اجتماعی به صورت منسجم و هدفمند در کتابها بحث نشده و به ارتباط و انسجام موضوعات مختلف سیاست اجتماعی و تأثیر متقابل آنها بر یکدیگر اهمیتی داده نشده است. همچنین موضوعاتی چون همدلی و همدردی با نیازمندان و کمک به مظلومان در کتابها تحت عناوین مختلف آمدهاند. در کل، موضوعات سیاست اجتماعی در چارچوب تبلیغ فردگرایی و آزادی فردی و با رهیافتی فردگرایانه به دانشآموزان معرفی شدهاند. به نظر میرسد اصل انتخاب فردی در موضوعات مختلف اجتماعی، رهیافت رسمی سیاست اجتماعی مطرح شده در کتابهاست که معنایی اخلاقی، معنوی دارد و بایدها و نبایدهای ارزشی را دربرمیگیرد.